Frustracja seksualna – jak sobie z nią radzić?

Seks jest ważnym elementem związku, który potrafi go budować, ale też zniszczyć. Wydaje Ci się, że Wasze życie łóżkowe nie należy do najlepszych i nie daje Ci satysfakcji? Podpowiemy, jak poprawić ten stan i uniknąć frustracji seksualnej.

Czym jest frustracja seksualna?

Jest to potrzeba seksualna, która z jakiś przyczyn nie została zaspokojona. Może być to przerwanie stosunku z powodu niespodziewanego przyjścia domowników czy też problemy ze wzwodem u partnera. Frustracji seksualnej towarzyszą negatywne odczucia i emocje. A te z kolei, jeśli nie są jednorazową sytuacją, prowadzić mogą do napięć w związkach. Zanim jednak zdecydujesz się na ostateczne rozwiązanie jakim jest psychoterapia (lub rozstanie), warto spróbować samemu poradzić sobie z tym problemem.

 

Jak radzić sobie z frustracją seksualną?

 

Poznaj siebie i swoje potrzeby

  1. Zaakceptuj siebie. Frustracja seksualna często wynika ze zbyt wygórowanych oczekiwań wobec siebie. Jeśli nie lubisz swojego ciała, ciężko będzie Ci się odprężyć i mieć satysfakcje z łóżkowych przyjemności. Nie sugeruj się stereotypami i skup na zaletach swojego ciała. Zaakceptuj siebie niezależnie od tego jak wyglądasz, jakie masz preferencje czy orientacje.
  2. Nie ma poprawnych zachowań w łóżku. Nie sugeruj się pornografią. Nie zawsze musisz osiągać orgazm, a Twój seks nie musi przypominać scenariusza z tego filmu. Masz się czuć swobodnie i czerpać przyjemność ze zbliżeń. Nawet jeśli Twoje preferencje odbiegają od powszechnie akceptowalnych „norm”.
  3. Nie skupiaj się na orgazmie. Często ludzie za udany seks uważają ten kończący się orgazmem. Tak bardzo skupieni na tym, by dojść do kulminacyjnego punktu uniesienia, nie czerpią przyjemności z samego faktu zbliżenia i frustrują brakiem orgazmu. Daj ponieść się chwili.
  4. Masturbuj się. Mimo, że wciąż należy do tematów tabu, ma niewątpliwie wiele zalet. Nie tylko pozwala poznać swoje ciało i sposoby zaspokojenia siebie. Pozwala również pozbyć się napięcia. Podczas masturbacji wydzielają się endorfiny, które są naturalnymi bodźcami poprawiającymi nastrój. Pomagają pozbyć się stresu i niepokoju, a za sprawą uwalnianej dopaminy i oksytocyny pozwalają się zrelaksować i lepiej spać.
  5. Uprawiaj sport i znajdź sobie hobby. Żeby pozbyć się negatywnych emocji warto przełożyć je na wysiłek fizyczny. Znajdź też czas dla swoich zainteresowań i pasji, aby móc się wyciszyć.

 

Porozmawiaj z partnerem

  1. Przedyskutujcie swoje potrzeby. Często bywa tak, że dogadujecie się na wszystkich polach, jednak wasze temperamenty w sferze seksualnej są diametralnie inne. Porozmawiajcie o potrzebach, fantazjach i pragnieniach. Być może uda Wam się dojść do wspólnych punktów.
  2. Unikaj obrażania i oceniania. Nawet jeśli partner prosi Cię o coś nietypowego, postaraj się go wysłuchać i zrozumieć jego punkt widzenia. Nie oceniaj, w ten sposób możesz go jedynie zranić. Seks to przeżycie dwojga ludzi, dlatego musicie zgadzać się w tym aspekcie.
  3. Może chodzi Ci po głowie jakaś fantazja? Porozmawiaj o tym z partnerem. Czasem wystarczy zmiana miejsca, pozycji czy pory, by seks wydawał się mniej monotonny i satysfakcjonujący.
  4. Pracujcie nad intymnością. Związek to nie sam seks. Warto zadbać o romantyczną atmosferę. Nie strońcie więc od pocałunków, przytulania czy dotyku.

 

Rozważ wizytę u specjalisty

Jeśli frustracja seksualna zaczyna towarzyszyć Ci zbyt często i żadne sposoby nie są w stanie pomóc, sięgnij po pomoc do specjalisty. Pomoże on poznać przyczyny Twojego problemu i zaleci odpowiednią terapię. Niektóre z przyczyn frustracji, takie jak zaburzenia erekcji, mogą mieć podłoże medyczne i wtedy warto się przebadać. W innych przypadkach pomoże wizyta u seksuologa. Pamiętaj, że nie jest to powód do wstydu.

 

Najczęściej czytane
Reklama

Weryfikacja wieku

Czy masz więcej niż 18 lat ?